Velkommen til vores Materialebank! Her finder du en samling af ressourcer, materialer og idéer, der er skabt for at inspirere og styrke vidensdeling. Tag et kig og husk, du er altid velkommen til at bidrage med dine egne ideer eller materialer, så vi sammen kan udvide vores fælles viden.

Vigtige rapporter

Egmont rapporten 2023

I 2023 udkom Egmont med deres årsrapport der satte fokus på elever i matematikvanskeligheder. Magasinet er en samling af de 4 delrapporter:

Vidensopsamling, som er et litteraturreview, der fortæller hvad forskningen ved om elever i matematikvanskeligheder. Skrevet af Lena Lindenskov og Bent Lindhardt.

Matematikvejlederes oplevelse og håndtering af elever i matematikvanskeligheder. Et survey, lavet af Rambøll

Børn og unge i matematikvanskeligheder. En registeranalyse af konsekvenser og kendetegn for børn og unge med matematikvanskeligheder. Lavet af VIVE

Matematikvanskeligheder set fra et børneperspektiv. En række interviews med elever og deres forældre. Lavet af Maple.

Vi har samlet en række af rapporternes diagrammer til en powerpoint fil, som I evt. kan anvende sammen med fagteamet til faglige drøftelser. 

DanSMa præsenterede Egmont rapporten på matematikvejlederkonferencen i Odense den 5. september 2024.

Plan for støtte til elever i vanskeligheder

Rambølls servey (2023) viser, at 47% af de adspurgte matematikvejledere svarer, at skolen har en plan for, hvordan man støtter og hjælper elever i matematikvanskeligheder. 

Vores oplevelse og erfaringer er, at det er en stor hjælp for ressourcetildelingen at der forelægger en plan man kan holde sig til. Det betyder ofte, at man ikke behøver genforhandle hvert år og rutiner sikre, at der ikke er elever, hvis støttebehov ikke opdages. 

Her er et par planer, som vi har fået adgang til. Vi håber, at der er flere, som med tiden kunne få lyst til at dele deres plan for elever i vanskeligheder. 

Guldborgsund kommunes hvidbog om elever i matematikvanskeligheder

Århus kommunes vejledning til individuel handleplan

Årshjul for skolens indsatser en plan for klasse- og individuelle indsatser på en skole i Helsingør Kommune

Matematikfagets udfordringer

Børne- og undervisningsministeren har nedsat en ekspertgruppe, der skal pege på centrale udfordringer i matematikfaget og komme med anbefalinger til at løse dem.

Ekspertgruppen har bedt om input til både hvilke problemer der er, og mulige løsninger.

DanSMas bestyrelse har indsendt disse bemærkninger til ekspertgruppen.

Den endelige rapport kan læses her.