Slides og materialer fra årskursus 2025 kan downloades under de enkelte punkter i programmet.
Program:
Fredag d. 14. november
| 10.15 | Hvorfor bliver matematik til et hadefag? v/amanuensis Mona Røsseland, Norge |
| 11.00 | Pause |
| 11.15 | Tegning som strategi i arbejdet med udfordringer i matematik v/ amanuensis Mona Røsseland |
| 12.00 | Frokost |
| 13.00 | Workshop 1: Hvad gør vi ved de talblinde unge? v/ lærer Bibbi Søgaard Visby På workshoppen blev der bl.a. talt om maMAS-testen. Workshop 2: Regning og talforståelse for udfordrede elever v/ konsulent Pernille Pind Workshop 3: Kom konkret fra start v/ matematikvejlederne Solvej Kitter Jensen, Stefanie Bernsee og Lis Bewernick Workshop 4: Kan vi tilrettelægge en undervisning, så elever i matematikvanskeligheder får en bedre fornemmelse for de rationale tal? v/ lektor emeritus Bent Lindhardt |
| 14.45 | Pause og indkvartering |
| 15.00 | Os med solsikkebåndet v/ formand Bent Lindhardt og unge |
| 15.45 | Gensidig erfaringsudveksling Medbring ideer, materialer, oplevelser, som kan berige andre. |
| 16.45 | Walk and talk |
| 18.00 | Middag |
| 20.00 | Generalforsamling |
| 21.00 | Spil eller spild? Fælles kollegial hygge og mulighed for at prøve et kildevæld af gode ideer til brug af spil i undervisningen. |
Lørdag d. 15. november
| 8.15 | God morgen |
| 8.30 | Inspiration til skolens arbejde med elever i matematikvanskeligheder. v/ Docent Lóa Björk Joelsdóttir I dette oplæg præsenteres erfaringer fra et projekt udarbejdet af VIA og VIVE på vegne af STUK med det formål at udarbejde inspiration og pædagogiske indsatser til gavn for elever på 1.-4. klassetrin med tegn på talblindhed og elever i matematikvanskeligheder. I projektet indgår en spørgeskemaundersøgelse for matematiklærere, casestudier, udvikling og afprøvning af handleplan og aktiviteter for elever, samt interviews med elever, matematikvejledere og skoleledere. Resultaterne viser blandt andet stor variation i hvor systematisk der arbejdes med målgruppen på de forskellige skoler, men også en stor efterspørgsel på viden og inspiration. Eksempler fra det udviklede materiale samt resultater fra spørgeskema og interview vil blive præsenteret. |
| 9.45 | Hvordan bruger vi de kommende årlige 500 mio. kr. til de 10% svagest præsterende? v/ skolekonsulent Mette Thompson En ny politisk aftale sætter fokus på de fagligt mest udfordrede elever i dansk og matematik. Fra skoleåret 2028/29 skal alle skoler gennemføre indsatser på hver skole for de 10 %, der har de største faglige vanskeligheder – fra 1. til 9. klasse, og det er tiltrængt. Der afsættes årligt 500 mio. kr. til formålet, svarende til omkring 40 timer pr. klasse. Der er ikke krav om en bestemt metode, test eller faglig fordeling af indsatser – det er op til skolelederne. Det giver en værdifuld frihed, men også et ansvar for at bruge midlerne klogt og fagligt. På baggrund af oplægget vil vi drøfte nogle veje at gå. |
| 10.30 | Pause |
| 10.45 | Kan kunstig intelligens være en hjælp til elever i matematikvanskeligheder? V/ CFU-konsulent og lærer Jonas Juhl Hansen Hvordan kan vi som undervisere og vejledere i matematik anvende kunstig intelligens (AI) som et redskab til at støtte elever i matematikvanskeligheder? I dette oplæg kigger vi på potentialerne og faldgruberne ved at bruge AI i matematikundervisningen – med særligt fokus på elever, der kæmper med forståelsen af matematiske begreber, procedurer og problemløsning. Vi undersøger konkrete AI-værktøjer, såsom SkoleGPT, ChatGPT og diskuterer hvordan disse kan understøtte elevernes læring, differentiere undervisningen og give løbende feedback. Vi skal afprøve forskellige scenarier (prompte), hvor vi ser på vigtigheden af de input man giver AI-værktøjet, og som er et vigtigt led i arbejdet med AI – både som elev og lærer. |
| 11.30 | Foreningens punkt v/ formanden for DanSMa Vi samler op på årskurset og diskuterer nogle retninger foreningen kunne have det næste år |
| 12.00 | Frokost “to go” |














